Starý hanácký právo
„Starý hanácký právo“, je
„ostatkový zvyk", který se na Hané a to hlavně na vesnicích udržuje
jako památka, jak se naši předkové bavívali a jak masopustní veselí končívali.
Chasa zvolila ze svého středu stárka
a dva mladší stárky, které vyslala k rychtáři vyjednávat a žádat, aby
konec masopustu patřil jim. Když jim to bylo přislíbeno, ovšem s podmínkou,
že budou mít právo se nejen veselit, ale že musí po tu dobu převzít veškeré
řízení obce a starat se i o pořádek v obci, začaly přípravy.
Nově
zvolený rychtář, nebo fojt, měl k výkonu „práva ostatkovýho“ pomocníky,
dva konšely a písaře, kopaře, ponocného, sklepníka a komináře.
„Právo" představoval někde meč
ozdobený fábory, uložený ve zvláštní truhlici u rychtáře, jinde to byl
rožeň zaťatý do dřevěného skřenka, navrchu se špicí, aby se mohl zapíchnout
do stropu v hospodě. Nezbytnou feruli (feroli) představovala zvláštní vařečka,
na konci rozštěpená, aby při klepnutí vydávala ostřejší zvuk. No a
„hříchy" a „přečiny", ty se nasbíraly na každého. Za ty se
soudilo, odsuzovalo a vypláceno.
Původní
obřadní zvyklosti „ostatkovýho práva" se postupně rozrostly do
atraktivní slavnosti celé obce. Jestliže šlo dříve o zimní povyražení
mladých a to hlavně chlapců, dnešní „Starý hanácký právo" je záležitostí
celé dědiny. Protože se opakuje po deseti letech, zahrnuje vždy jinou
„chasu", která, aby se předvedla, nacvičuje k tomuto účelu lidové
tance, především jejich soubory, besedy.
U nás se vžila „Česká beseda", přesto, že by to měla být především „Hanácká" nebo „Moravská" beseda. „Česká beseda" nám vyhovuje proto, že je dobře propracovaná a i když je náročnější, učí se ji u nás chasa s takovou chutí, že by nám to mohli v Čechách závidět.