Vznik nových lidských sídlišť je trvalým znakem historického procesu,
avšak čím je tento fakt od nás více časově vzdálen, tím nesnadněji je zjistit a aspoň přibližně určit dobu,
okolnosti a příčiny vzniku nových lokalit. Pokouším se v tomto příspěvku
ukázat na konkrétním případě moravského města H u l í n a že
tak, jako jiná místa - má i ono
dávnější původ - nežli se poprvé připomíná.
O tom,
že H u l í n je místo starší, nežli máme o něm první záznam, a také kdysi
významné, se v dosavadní literatuře nepochybuje. Chybí však důkladnější
zdůvodnění a přesnější určení.
K řešení úkolu máme jednak
listinné údaje, dále hmotné pozůstatky architektury, to je románského
emporového kostela, jeho patrocinium a posléze pramenem nám může býti i samo
místní jméno.
První
zprávy o H u l í n ě jsou až z r. 1224.Tehdy zde vydává Přemysl Otakar I.
listinu pro Opavu a Přibyslavice. V obou případech vystupuje zde řada
významných osob současné doby, jako svědci těchto právních aktů. Další listina
z 24. ledna 1238, vydaná markrabětem Přemyslem pro Doubravník – „apud Hulín“.
Konečně ještě v l.polovině 13.století roku 1248 je jmenován v Hulíně vilicus
CHISLING.
Co nám
říkají pro naši tézi tyto čtyři listinné zprávy? Vidíme, že v Hulíně dvakráte
vydává listinu král a je přítomna řada svědků a tak můžeme předpokládat, že
roku 1224 byl Hulín místem, které patřilo zeměpánovi a že tam byly stavby,
které mohly poskytnout útulek rozsáhlé družině panovníka. Z třetí listiny se
dá soudit, že H u l í n v okolním
okruhu byl místem buď významným, nebo patřícím zeměpánovi, poněvadž je uveden v
dataci ve formě „apud“ - u. Zpráva o hospodářském úředníkovi ukazuje, že v H u
l í n ě bylo jisté středisko zemědělského velkostatku.
Další listina z 23.května 1261 dosavadní závěry potvrdí a ještě upřesní.
Přemysl Otakar II.dává biskupovi Brunovi za velké zásluhy „totum districtum H u
l y n cum ipsa forensi villa Hulyn“ a
další tři vsi spolu s patronátním právem kostela. To znamená, že Hulín byla
zeměpanská trhová ves s kostelem a zároveň střediskem jistého obvodu, který
zahrnoval vedle vlastního Hulína ještě další tři vsi: Pravčice, Němčice a
Starou Ves.
Zajímavé je označení tohoto
obvodu slovem „districtus“.
Nahlédneme-li do
věcného rejstříku II.svazku Emlerových regest, vidíme, že v době vydání listiny
zaznamenal tento termín zeměpanský hradský obvod. Ovšem položíme-li si otázku,
zda v této době byl Hulín střediskem správního obvodu, musíme konstatovat, že
tato myšlenka není dobře možná, poněvadž v hojných současných listinách nikde
se neuvádějí zeměpanští úředníci, kteří by se psali po Hulíně. Tuto skutečnost
si dobře uvědomil Boček a proto v regestu listiny nahradil „districtus“
termínem „circuitus“ - újezd. Ovšem naproti tomu nemůžeme pokládat označení hulínského
obvodu termínem „districtus“ za náhodné, a nebo za nějaký omyl. Musíme proto
hledat jiné vysvětlení, proč je v listině tento termín použit, poněvadž
terminologie současných listin je přesná. Nejpravděpodobnější výklad užití
termínu „districtus“ v této listině je ten, že se v něm ozývá stará tradice, která se zachovala až do vydání listiny. Podle ní
se dá předpokládat, že někdy v dřívější době mohl být H u l í n správním
zeměpanským centrem většího obvodu, než je v listině zachycen, ale muselo by to
být v době hodně dřívější, poněvadž se nám nezachovaly o tomto faktu žádné jiné
zprávy.
Z architektonických památek dodnes se zachoval v
Hulíně zbarokizovaný románský kostel; byla to jednolodní emporová stavba, svou
zastavěnou plochou největší tohoto typu v našich zemích. Hladce opracované
zdivo z větších kvádříků ukazuje, že tento kostel mohl vzniknout na konci
XII.století, spíše však začátkem XIII.století. Umělecko-historická literatura
je ve svých soudech velmi nejednotná, naposledy MENCL datuje portál do doby
kolem r. 1240 - 1250. Portál však vnikl asi později, než vlastní stavba.
K
přesnějšímu datováni stavby může nás přivést tato úvaha: Listina z roku 1224
pro Opavu dosvědčuje v Hulíně přítomnost krále Přemysla Otakara I., biskupa
Roberta a dalších osob, které tvořily doprovodnou družinu. Můžeme předpokládat,
že se dostavili k dokončení hrubé stavby kostela a jeho vysvěcení, zvláště
proto, že kostel je zasvěcen sv. Václavu. Je-li v listině změněná indikace,
nemusí to být omyl, ale je to spíš
jiný její druh, který se
změnil 24.září. Tento fakt zvyšuje pravděpodobnost domněnky, že kostel byl již
zhruba hotov v roce 1224. Ovšem přesnější datování této stavby může nám podat
pouze historik umění, na jehož podrobný
rozbor a zhodnocení tato cenná památka naší architektury doposud čeká.
Avšak
zeměpanská stavební činnost v Hulíně na počátku XIII. století nevylučuje
možnost, že tam by nemohla být kultovní stavba starší, zvláště když v listině
z roku 1261 se zachovala tradice o hodně starším zeměpanském centru. Takovou
možnost může naznačit také patrocinium kostela.
Je známo, že Václav - světec z přemyslovského rodu byl uctíván jako patron
celé země a byly mu zasvěcovány kostely v různých dobách, ale přece se dají
rozlišit jednotlivé vrstvy časově odlišné. Ze starší doby jsou na Moravě
kostely zasvěcené sv. Václavu na zeměpanských majetcích hlavně sice na okraji
země (sv.Václav je ochránce hranic), ale také uvnitř země. První zasvěcení
kostelů sv. Václava můžeme přiřknout vládě Břetislava I. Po návratu z polské
výpravy buduje Břetislav kostel sv. Václava a kapitulu při něm ve Staré
Boleslavi a dvojí vítězství nad Jindřichem III. u Brodku v Čechách, oslavuje
kostelem téhož zasvěcení u Brodku. Dále na Moravě je kostel sv. Václava v Břeclavě
na hradě. Tento hrad založil, jak ukazuje jméno nepochybně Břetislav I. Z
uvedeného vyplývá, že kostel v Hulíně. zasvěcený sv. Václavu by mohl pocházet
již z doby Břetislava I. Toto tvrzení, podepřené pouze důkazem z analogie, může
být jen málo průkazné, stane se ovšem pravděpodobnějším, podaří-li se důkaz, že
Hulín mohl vzniknout aspoň v době břetislavské.
Místní
jméno je cenným pramenem, jehož rozbor může mnohdy rozřešit otázku vzniku a
časového vročení sídliště, Místní jméno H u l í n je utvořeno od osobního jména Úla příponou „ín“ a s příslušným
„h“ - H u l í n. Takové, od osobního jména zakončeného - a je dosti časté a
doklady tohoto typu na Moravě jsou již ve II.polovině XI.století: například
Podiva - Podivín (1067), Hajča - Hejčín (1078), Hněvota - Hněvotín (1078),
Kojata - Kojetín (1233).Osobní jména mužská, zakončená a ve staré češtině jsou
dosti častá a hlavně hypokoristika v češtině vůbec jsou s oblibou tvořena:
Benediktus - Beneda, Cunradus - Kuna, Paulus - Pala.
Úla je
také domácké jméno, utvořené od cizího jména Ulricus - Oldřich. Čili H u l í n
můžeme vykládat jako Oldřichův hrad (dvůr). Nedá se rozhodnout, zda prothetické
„h“, které je jev ve staré češtině obvyklý a hodně starý, přisunulo se k
původnímu osobnímu jménu, nebo až k místnímu jménu. Máme-li osobní jméno
zakladatele sídliště a připomínáme-li si, že Hulín je zeměpanskou lokalitou a
že máme zachovalou tradici, sice později o zeměpanském centru, vidíme, že
Oldřicha - Ulu - můžeme ztotožnit s českým knížetem 0 l d ř i c h e m.
Toto určení zakladatele nám pomůže také vročit založeni H u l í n a do poměrně krátkého časového úseku - od srpna r. 1017, kdy Oldřich dobyl na Polácích Moravu.
Podařilo se tedy posunout dějiny Hulína o 200 let zpět. Ovšem toto zjištění
vyvolává různé otázky, na něž není odpověď tak snadná. Především je nutno
zdůraznit, že odpověď na nejdůležitější z nich, jak Hulín tehdy vypadal a z
toho faktu vyplývající zjištění o významu této lokality v Xl.století není v
možnostech historika, který, buduje své soudy na hrstce pramenů, které nám
šťastnou náhodou zachovala minulost. Konkrétnější odpověď však může podat
pouze historický archeolog, jehož prameny zůstávají ukryty pod povrchem země a
čekají na své odkryti a zhodnocení .
Zprávy vlastivědného ústavu Olomouc
č. 99 - z roku 1966