Počátky Hulína

PhDr. Prokop Z a o r a l

 

Vznik nových lidských sídlišť je trvalým znakem historické­ho procesu, avšak čím je tento fakt od nás více časově vzdálen, tím nesnadněji je zjistit a aspoň přibližně určit dobu, okolno­sti a příčiny vzniku nových lokalit. Pokouším se v tomto přís­pěvku ukázat na konkrétním případě moravského města H u l í n a že tak, jako jiná místa - má i ono dávnější původ - nežli se poprvé připomíná.

O tom, že H u l í n je místo starší, nežli máme o něm první záznam, a také kdysi významné, se v dosavadní literatuře nepochybuje. Chybí však důkladnější zdůvodnění a přesnější určení.

K řešení úkolu máme jednak listinné údaje, dále hmotné pozůstat­ky architektury, to je románského emporového kostela, jeho patro­cinium a posléze pramenem nám může býti i samo místní jméno.

První zprávy o H u l í n ě jsou až z r. 1224.Tehdy zde vydává Přemysl Otakar I. listinu pro Opavu a Přibyslavice. V obou případech vystupuje zde řada významných osob současné doby, jako svědci těchto právních aktů. Další listina z 24. ledna 1238, vy­daná markrabětem Přemyslem pro Doubravník – „apud Hulín“. Koneč­ně ještě v l.polovině 13.století roku 1248 je jmenován v Hulíně vilicus CHISLING.

Co nám říkají pro naši tézi tyto čtyři listinné zprávy? Vidíme, že v Hulíně dvakráte vydává listinu král a je přítomna řada svědků a tak můžeme předpokládat, že roku 1224 byl Hulín místem, které patřilo zeměpánovi a že tam byly stavby, které moh­ly poskytnout útulek rozsáhlé družině panovníka. Z třetí listiny se dá soudit, že H u l í n  v okolním okruhu byl místem buď významným, nebo patřícím zeměpánovi, poněvadž je uveden v dataci ve formě „apud“ - u. Zpráva o hospodářském úředníkovi ukazuje, že v H u l í n ě bylo jisté středisko zemědělského velkostatku.

Další listina z 23.května 1261 dosavadní závěry potvrdí a ješ­tě upřesní. Přemysl Otakar II.dává biskupovi Brunovi za velké zásluhy „totum districtum H u l y n cum ipsa  forensi villa Hulyn“ a další tři vsi spolu s patronátním právem kostela. To znamená, že Hulín byla zeměpanská trhová ves s kostelem a záro­veň střediskem jistého obvodu, který zahrnoval vedle vlastního Hulína ještě další tři vsi: Pravčice, Němčice a Starou Ves.

Zajímavé je označení tohoto obvodu slovem „districtus“.

 

Nahlédneme-li do věcného rejstříku II.svazku Emlerových regest, vidíme, že v době vydání listiny zaznamenal tento ter­mín zeměpanský hradský obvod. Ovšem položíme-li si otázku, zda v této době byl Hulín střediskem správního obvodu, musíme konsta­tovat, že tato myšlenka není dobře možná, poněvadž v hojných současných listinách nikde se neuvádějí zeměpanští úředníci, kteří by se psali po Hulíně. Tuto skutečnost si dobře uvědomil Boček a proto v regestu listiny nahradil „districtus“ termínem „circuitus“ - újezd. Ovšem naproti tomu nemůžeme pokládat ozna­čení hulínského obvodu termínem „districtus“ za náhodné, a nebo za nějaký omyl. Musíme proto hledat jiné vysvětlení, proč je v listině tento termín použit, poněvadž terminologie současných listin je přesná. Nejpravděpodobnější výklad užití termínu „dis­trictus“ v této listině je ten, že se v něm ozývá stará tradice, která se zachovala až do vydání listiny. Podle ní se dá předpokládat, že někdy v dřívější době mohl být H u l í n správním zeměpanským centrem většího obvodu, než je v listině zachycen, ale muselo by to být v době hodně dřívější, poněvadž se nám nezachovaly o tomto faktu žádné jiné zprávy.

Z architektonických památek dodnes se zachoval v Hulíně zbarokizovaný románský kostel; byla to jednolodní emporová stav­ba, svou zastavěnou plochou největší tohoto typu v našich zemích. Hladce opracované zdivo z větších kvádříků ukazuje, že tento ko­stel mohl vzniknout na konci XII.století, spíše však začátkem XIII.století. Umělecko-historická literatura je ve svých soudech velmi nejednotná, naposledy MENCL datuje portál do doby kolem r. 1240 - 1250. Portál však vnikl asi později, než vlastní stavba.

K přesnějšímu datováni stavby může nás přivést tato úvaha: Listina z roku 1224 pro Opavu dosvědčuje v Hulíně přítomnost krále Přemysla Otakara I., biskupa Roberta a dalších osob, které tvořily doprovodnou družinu. Můžeme předpokládat, že se dostavili k dokončení hrubé stavby kostela a jeho vysvěcení, zvláště proto, že kostel je zasvěcen sv. Václavu. Je-li v listině změněná indi­kace, nemusí to být omyl, ale je to spíš jiný její druh, který se změnil 24.září. Tento fakt zvyšuje pravděpodobnost domněnky, že kostel byl již zhruba hotov v roce 1224. Ovšem přesnější da­tování této stavby může nám podat pouze historik umění, na jehož podrobný  rozbor a zhodnocení tato cenná památka naší architektu­ry doposud čeká.

Avšak zeměpanská stavební činnost v Hulíně na počátku XIII. století nevylučuje možnost, že tam by nemohla být kultovní stav­ba starší, zvláště když v listině z roku 1261 se zachovala tradice o hodně starším zeměpanském centru. Takovou možnost může nazna­čit také patrocinium kostela.

Je známo, že Václav - světec z přemyslovského rodu byl uctíván jako patron celé země a byly mu zasvěcovány kostely v různých dobách, ale přece se dají rozlišit jednotlivé vrstvy časově odlišné. Ze starší doby jsou na Moravě kostely zasvěcené sv. Václavu na zeměpanských majetcích hlavně sice na okraji ze­mě (sv.Václav je ochránce hranic), ale také uvnitř země. První zasvěcení kostelů sv. Václava můžeme přiřknout vládě Břetislava I. Po návratu z polské výpravy buduje Břetislav kostel sv. Václava a kapitulu při něm ve Staré Boleslavi a dvojí vítězství nad Jindřichem III. u Brodku v Čechách, oslavuje kostelem téhož zasvěcení u Brodku. Dále na Moravě je kostel sv. Václava v Bře­clavě na hradě. Tento hrad založil, jak ukazuje jméno nepochyb­ně Břetislav I. Z uvedeného vyplývá, že kostel v Hulíně. zasvě­cený sv. Václavu by mohl pocházet již z doby Břetislava I. Toto tvrzení, podepřené pouze důkazem z analogie, může být jen málo průkazné, stane se ovšem pravděpodobnějším, podaří-li se důkaz, že Hulín mohl vzniknout aspoň v době břetislavské.

Místní jméno je cenným pramenem, jehož rozbor může mnohdy rozřešit otázku vzniku a časového vročení sídliště, Místní jmé­no H u l í n  je utvořeno od osobního jména Úla příponou „ín“ a s příslušným „h“ - H u l í n. Takové, od osobního jména zakončeného - a je dosti časté a doklady tohoto typu na Moravě jsou již ve II.polovině XI.století: například Podiva - Podivín (1067), Hajča - Hejčín (1078), Hněvota - Hněvotín (1078), Kojata - Kojetín (1233).Osobní jména mužská, zakončená a ve staré češtině jsou dosti častá a hlavně hypokoristika v češtině vůbec jsou s oblibou tvořena: Benediktus - Beneda, Cunradus - Kuna, Pau­lus - Pala.

Úla je také domácké jméno, utvořené od cizího jména Ulri­cus - Oldřich. Čili H u l í n můžeme vykládat jako Oldřichův hrad (dvůr). Nedá se rozhodnout, zda prothetické „h“, které je jev ve staré češtině obvyklý a hodně starý, přisunulo se k původnímu osobnímu jménu, nebo až k místnímu jménu. Máme-li osobní jméno zakladatele sídliště a připomínáme-li si, že Hulín je zeměpanskou lokalitou a že máme zachovalou tradici, sice později o zeměpanském centru, vidíme, že Oldřicha - Ulu - můžeme ztotožnit s českým knížetem 0 l d ř i c h e m.

Toto určení zakladatele nám pomůže také vročit založeni H u l í n a do poměrně krátkého časového úseku - od srpna r. 1017, kdy Oldřich dobyl na Polácích Moravu.

Podařilo se tedy posunout dějiny Hulína o 200 let zpět. Ovšem toto zjištění vyvolává různé otázky, na něž není odpověď tak snadná. Především je nutno zdůraznit, že odpověď na nejdů­ležitější z nich, jak Hulín tehdy vypadal a z toho faktu vyplý­vající zjištění o významu této lokality v Xl.století není v možnostech historika, který, buduje své soudy na hrstce pramenů, které nám šťastnou náhodou zachovala minulost. Konkrétnější od­pověď však může podat pouze historický archeolog, jehož prameny zůstávají ukryty pod povrchem země a čekají na své odkryti a zhodnocení .

 

 

Zprávy vlastivědného ústavu Olomouc

č. 99 - z roku 1966